Reklame// Jeg er ret vild med chiafrø, de små sunde frø, indeholder både et højt indhold kostfibre og omega-3. Også protein indholdet er højt i de små banditter, hele 17 gram pr. 100 gram. Hvilket er ca. det samme som Quinoa, og de er ellers meget proteinrige. Men for mig er det bare en ekstra bonus, ekstra fibre for en glutenallergiker, er ekstra benzin til motoren. Omega-3 skal vi jo også have mere af, det findes blandt andet også i fede fisk, raps- og hørfrøolie. Jeg får ikke spist meget fisk, derfor er jeg opmærksom på, at få mine omega-3 fedtsyrer.

Brug chiafrø i din morgenmad

Et sted der er nemt at integrere chiafrø, er i din morgenmad. Jeg elsker overnight oats, det er en nem måde at få morgenmaden med på farten. Om morgenen når jeg sjælendt, at spise morgenmad hjemme. Jeg vil hellere kunne cykle Guldklumpen på fritten i ro og mag, og så kan jeg spise min morgenmad foran min computer, imens jeg tjekker de første mails. En protiering jeg er ret glad for.

Derudover har jeg også haft succes, med at tilføje chiafrø i marmelade. Jeg har fornyligt lavet solskinsmarmelade, her brugte jeg chiafrø til “samle” marmeladen, nu da den var uden sukker. Marmeladen har jeg også brugt som topping til overnight oats og som almindelig marmelade på boller.

Solskinsmamelade med chiafrø

Jeg har også forsøgt mig med at bag dem ind i boller, og jeg har fået et tip på Instagram om, at røre dem op i juice. Jeg kan sagtens forstille mig, at bruge dem i smoothies – så det fungere nok også i friskpresset juice.

Har I nogle gode tip til at brugen af chiafrø?

chiafrø

Chiafrøene er modtaget til test af med24.dk, jeg har prøvet flere forskellige mærker. Og lige præcis de her frø, er altså noget større end dem jeg ellers har brugt. De smager godt og har en neutral smag, de suger forholdvis hurtigt væske til sig, og er dermed nemme at bruge.

/Produktet er modtaget som gave, og som altid er holdningen 100% min egen/