Solskinsmarmelade

Som teenager lavede jeg min egen solskinsmarmelade, en opskrift lavet af tørret abrikoser, sukker og citron. Ikke just en opskrift der vil vinde i dag, men jeg husker den som mega god! Jeg tror endda jeg lavede en portion og tog med på Roskilde i 2000, meget ændre sig på næsten 20 år. I dag er udgaven lavet af friske abrikoser, nul sukker er tilsat og så er der chiafrø i. Sundt sundt sundt! De chiafrø er gode for maven, og en god fordøjelse er alfa omega for en god dag. Som glutenallergier ved jeg om nogen, hvordan en dårlig fordøjelse påvirker ens hverdag. Men også sukkerholdige madvare kan udfordre mavens velvære. Derfor klapper jeg i mine små hænder, når en opskrift som denne dumper ud af mit køkken. Og en god opskrift skal jo deles 😉

Jeg syntes desværre at chiafrø er lidt svære at få brugt. Jeg har fået gode tip, og bruger dem da også i smoothies og overnights oats. I mamelade gør den virkelig god gavn, og det burde I virkelig prøve. Ideen fik jeg sidste år fra MamaBrown, hun tryller altså i sit måske pinke køkken i dobbelt A. Hvis I ikke allerede kender hendes blog, burde I kigge forbi og bladre i hendes fantastiske opskrifter.

Solskinsmarmelade

Opskrift på solskinsmarmelade 2.0

5 friske abrikoser – gerne meget modne

1 vaniljestang

Saften fra 1 appelsin

1 dl vand

1/2 dl chiafrø

Skær abrikoserne i mindre stykker, efter du har fjernet stenene. Put de 4 første ingredienser i en gryde, og kog det til abrikoserne er møre. Sluk for blusset og tilsæt chiafrø, rør godt så alle chiafrø bliver våde. Lade massen køle. Hæld marmeladen på et skoldet glas, og stil det i køleskabet.

Så er der lækker marmelade, den passer perfekt til de her glutenfrie morgenboller 🙂

Solskinsmamelade

Marmeladen passer altså også rigtig godt til bananpandekager, den er frisk og blød. Jeg har også spist den på laktosefri ost, og jeg vil også bruge den som topping på yoghurt med müsli 🙂